OverStitch – Endoskopowa Plastyka Żołądka

Endoskopowa Plastyka Żołądka metodą OverStitch

OverStitch – Endoskopowa Plastyka Żołądka (ESG) to nowoczesna endoskopowa procedura bariatryczna pozwalająca na zmniejszenie objętości żołądka nawet o 80%. Ta metoda przede wszystkim polecana jest dla osób z otyłością olbrzymią (BMI powyżej 40), u których balon żołądkowy nie przynosi dobrych rezultatów. Zabieg jest również wskazany dla osób ze wskaźnikiem masy ciała powyżej 30, którym pomimo diety i zmiany trybu życia nie udało się utrzymać utraty wagi oraz nie kwalifikują się lub nie chcą się poddać tradycyjnemu zabiegowi chirurgii bariatrycznej.

Dużą zaletą metody OverStitch jest zmniejszenie objętości żołądka bez powikłań związanych z rozległym zabiegiem bariatrycznym. Nie wymaga nacinania ciała (powłoki jamy brzusznej), a tym samym nie pozostawia blizn, natomiast rekonwalescencja po zabiegu jest znacznie krótsza.

Jakie korzyści daje ESG (OverStitch)?

ESG to technika redukcji żołądka za pomocą endoskopu, która oferuje szereg zalet w porównaniu z tradycyjnym chirurgicznym zmniejszeniem żołądka, wśród których możemy wyróżnić:

• Bezpieczeństwo zabiegu i zminimalizowanie ewentualnych powikłań,
  • Mniejszy ból,
  • Minimalne ryzyko infekcji,
  • Brak blizn na ciele,
  • Szybsza rekonwalescencja,
  • Krótszy pobyt w szpitalu,
  • Metoda jest w pełni odwracalna, ponieważ nie wpływająca na anatomię przewodu pokarmowego.

Jak wygląda zabieg Endoskopowej Plastyki Żołądka metodą OverStitch?

zmniejszenie żołądka metodą OverStitch

W trakcie zabiegu lekarz za pomocą gastroskopu wprowadza poprzez usta pacjenta do żołądka, specjalistyczny system szyjący OverStitch. Następnie zmniejsza żołądek o około 60% bez konieczności jego usuwania.

OverStitch to nieoperacyjny, małoinwazyjny zabieg, który znacznie ogranicza ilość możliwych komplikacji. Prowadzi do znaczącej utraty wagi, poprzez ograniczenie ilości spożywanego jedzenia.

Podobnie jak w przypadku innych zabiegów bariatrycznych, Endoskopowa Plastyka Żołądka wymaga zaangażowania w zdrowszy tryb życia. Pacjent musi wprowadzić trwałe, zdrowe zmiany w swojej diecie oraz regularnie ćwiczyć, aby osiągnąć długotrwały sukces.

Chcesz dowiedzieć się więcej o zabiegu zmniejszenia żołądka metodą OverStitch? Zadzwoń pod numer 730 350 502.

Dlaczego przeprowadza się ESG metodą OverStitch?

Zabieg jest wykonywany, aby pomóc pacjentowi schudnąć i potencjalnie obniżyć ryzyko poważnych problemów zdrowotnych związanych z nadmierną wagą ciała, do których należą:

• Choroby serca i udar mózgu,
  • Wysokie ciśnienie krwi,
  • Bezdech senny,
  • Cukrzyca typu 2,
  • Niealkoholowe stłuszczenie wątroby.

Kwalifikacja do zabiegu ESG metodą OverStitch

Endoskopowa Plastyka Żołądka jest przeznaczona dla osób, których wskaźnik masy ciała (BMI) wynosi powyżej 30, którym nie udało się utrzymać utraty wagi poprzez samą modyfikację stylu życia, a także nie kwalifikują się lub nie chcą poddać się tradycyjnemu chirurgicznemu zabiegowi bariatrycznemu.

Kwalifikację do zabiegu przeprowadza lekarz prowadzący i decyduje, czy procedura ESG jest dla danego pacjenta wskazana i korzystna. Pacjent musi chcieć zobowiązać się do zmiany zdrowego stylu życia, regularnych badań lekarskich i udziału w terapii behawioralnej.

Interdyscyplinarny zespół OverStitch

dr n. med. Sebastian Kwiatek

Lekarz chorób wewnętrznych, angiolog

dr Zbigniewazan
dr Zbigniew Mazan

Specjalista chirurgii plastycznej i chirurgii ogólnej

mgr Dorota Machowska

Dietetyk

mgr Magdalena Mleczko

Psycholog

Grażyna Dobek

Koordynator ds. pacjentów bariatrycznych

Ewa Soja - Olejarz
mgr Ewa Soja – Olejarz

Pielęgniarka endoskopowa oraz konsultant

Skontaktuj się z koordynatorem ds. pacjentów bariatrycznych pod numerem telefonu 730 350 502.

Przeprowadzenie zabiegu ESG jest przeciwskazane u pacjentów u których zostanie stwierdzona:

• duża przepuklina rozworu przełykowego,
  • krwawienie z przewodu pokarmowego,
  • zapalenie żołądka
  • choroba wrzodowa.

Przeciwwskazaniami są również  anomalie strukturalne przełyku lub gardła, a także choroba nowotworowa.

Przygotowanie do zabiegu ESG (OverStitch)

Jeśli pacjent zakwalifikuje się do endoskopowej plastyki żołądka, zespół medyczny kliniki  udzieli szczegółowych instrukcji dotyczących przygotowań. Przed zabiegiem może być konieczne wykonanie różnych testów laboratoryjnych i badań. Dodatkowo mogą zostać wprowadzone przez lekarza ograniczenia w jedzeniu, piciu oraz przyjmowaniu leków. Pacjent może być również zobowiązany do rozpoczęcia programu aktywności fizycznej.

Przebieg  zabiegu Endoskopowej Plastyki Żołądka metodą OverStitch

Endoskopowa Plastyka Żołądka wykonywana jest w znieczuleniu ogólnym.

Zabieg wykonuje się za pomocą endoskopu z dołączonym do niego systemem szyjącym OverStitch. Endoskop jest wprowadzany poprzez gardło i za jego pomocą lekarz zakłada szwy w żołądku.

Szwy zmieniają strukturę żołądka, odpowiednio zmniejszając go. W wyniku zabiegu zostaje znacznie ograniczenie możliwości przyjmowania pokarmów przez pacjenta.

Zabieg Endoskopowej Plastyki Żołądka trwa od 60 do 90 minut.

Film z przebiegu zabiegu Endoskopowej Plastyki Żołądka – OverStitch

Co się dzieje po zabiegu ESG (OverStitch)?

Po zabiegu pacjent najczęściej pozostaje w szpitalu jeden dzień. W pierwszych dniach po zabiegu pacjenci mogą odczuwać nudności oraz bóle brzucha, które z czasem będą ustępować.

Przez okres kliku tygodni należy unikać dźwigania oraz przemęczania się. Warto zaplanować urlop, aby pozwolić organizmowi powrócić do pełni sił.

Przez minimum dwa tygodnie po zabiegu pacjent jest na diecie płynnej, a następnie zgodnie z zaleceniami dietetyka przechodzi do pokarmów półstałych, aby w końcu przejść do regularnej, zdrowej diety.

Ostateczny wynik zabiegu Endoskopowej Plastyki Żołądka (OverStitch)

Tak jak w przypadku każdego innego zabiegu bariatrycznego zaangażowanie pacjenta w odpowiednie odżywianie, aktywność fizyczną i zdrowie emocjonalne będą odgrywać dużą rolę w utracie wagi. Zazwyczaj, jeśli pacjent stosuje się do wszystkich wytycznych personelu medycznego, może spodziewać się utraty około 18%* swojej masy ciała w ciągu jednego roku.

*)Lopez Nava et al., 2017

Poznaj wszystkie metody zmniejszania żołądka w Klinice chirurgii Mazan.

Dowiedz się więcej o chirurgicznym leczeniu otyłości

Otyłość
Problem otyłości
Bariatria Katowice