Chirurgia bariatryczna zajmuje się leczeniem skrajnej otyłości, czyli otyłości III stopnia oraz otyłości II stopnia jeżeli towarzyszą jej dodatkowe schorzenia.

W naszej klinice leczymy również pacjentów mających mniejsze problemy z utrzymaniem prawidłowej wagi ciała oraz pacjentów z otyłością chorobliwą. Prowadzimy terapię
dla dzieci i dorosłych. Informacje na ten temat znajdą Państwo na stronie Dietetyka >

Obecnie wskazania do operacji bariatrycznej są zwykle ustalane poprzez obliczenie wskaźnika masy ciała BMI:

• otyłość III stopnia występuje wtedy gdy BMI>40,
  • otyłość II stopnia występuje wtedy gdy BMI>35, jeżeli występują dodatkowe choroby związane z otyłością, takie jak: cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa, zespół obturacyjnego bezdechu sennego, ciężka choroba zwyrodnieniowa stawów.

Operacje zalecane przez Międzynarodową Organizację Chirurgicznego Leczenia Otyłości (IFSO) i wykonywane w Polsce dzielą się na trzy rodzaje:

• operacje restrykcyjne (zmniejszające pojemność żołądka), np.: regulowana opaska żołądkowa, pionowa plastyka żołądka, rękawowa resekcja żołądka – sleeve gastrectomy,
  • operacje pozwalające na zmniejszenie wchłaniania spożytego pokarmu (zaburzające wchłanianie), np.: wycięcie centralnej i obwodowej części żołądka,
  • oraz kombinacje obu metod: pomost omijający żołądek sposobem Roux-en-Y.

Operacje bariatryczne pozwalają uzyskać większy spadek masy ciała niż leczenie zachowawcze łączące zmianę stylu życia i farmakoterapię. Należy jednak pamiętać, że są to metody inwazyjne, obciążone objawami ubocznymi i ryzykiem jakie niesie z sobą każda operacja. Jeśli decyzja o przeprowadzaniu operacji jest ostatecznością, zabieg wykonuje się laparoskopowo. U chorych otyłych, obciążonych chorobami współistniejącymi, laparoskopia daje wiele korzyści, przede wszystkim w postaci lżejszego przebiegu pooperacyjnego oraz szybkiej rehabilitacji.

W naszej klinice wykonujemy m.in.:

– laparoskopową, rękawową resekcję żołądka – sleeve gastrectomy

– laparoskopową, regulowaną opaskę żołądkową

Niemniej chirurgiczne leczenie jest nieodwracalną ingerencją w funkcjonowanie organizmu, dlatego decyzja o operacji powinna być zawsze dokładnie przeanalizowana
i skonsultowana ze specjalistami: psychologiem,  psychiatrą, bariatrą, dietetykiem.

Stosowane zabiegi wymagają zmiany sposobu żywienia.

Po zakończonym leczeniu, pacjenci mogą skorzystać z pomocy w zakresie chirurgii plastycznej (plastyki powłok brzucha, ud, liposukcje).

ZAPYTAJ O ZABIEG