Kolonoskopia

Kolonoskopia - Klinika Chirurgii Mazan - Katowice

Kolonoskopia to badanie endoskopowe dolnego odcinka przewodu pokarmowego, pozwalające zbadać jelito grube poprzez wprowadzenie do odbytu giętkiego przewodu o grubości palca wskazującego, zakończonego kamerą. Rurkę endoskopu wprowadza się do jelita grubego poprzez odbytnicę. Badanie jest nieprzyjemne i mało komfortowe dla pacjenta, ale jego znaczenie diagnostyczne jest bardzo duże. Kolonoskopia pozwala na wykrycie a często od razu usunięcie zmian, o których nie wiemy bo jeszcze nie dają żadnych objawów, jak np. polipy, łagodne gruczolaki, które tworzą się na wewnętrznych ścianach jelita.

Wskazania do wykonania badania

1. Wiek 50-65 lat i brak objawów raka jelita grubego,
2. Ukończone 40 lat i co najmniej jeden krewny pierwszego stopnia z rozpoznaniem raka jelita grubego,
3. Wiek 25-65 lat i pochodzenie z rodziny szczególnego ryzyka
4. Obecność świeżej krwi w stolcu
5. Niedokrwistość z powodu niedoboru żelaza;
6. Choroby zapalnych jelit;
7. Zaparcia;
8. Naprzemienne biegunki i zaparcia
9. Uporczywe biegunki i ołówkowate stolce
10. Uchyłki jelita grubego

1. Zaostrzenie objawów choroby zapalnej jelita grubego;
2. Zapalenie otrzewnej;
3. Drugi i trzeci trymestr ciąży;
4. Problemy z krzepliwością krwi, szczególnie jeśli konieczne jest wycięcie polipa lub biopsja;
5. Poważne choroby serca lub płuc.

Przygotowanie do badania

Osoby chorujące na cukrzycę powinny poinformować o cukrzycy lekarza i personel pracowni niezwłocznie po zgłoszeniu się na badanie.
Kobiety ciężarne i matki karmiące piersią powinny skonsultować z lekarzem prowadzącym sposób przygotowania do badania.
Na 7 dni przed badaniem należy zaprzestać przyjmowania preparatów żelaza. Nie należy spożywać owoców zawierających pestkę oraz pieczywa z ziarnami, musli, siemienia, maku itp. Nie zaleca się również jedzenia buraków czerwonych! Mogą one zafałszować kolor śluzówki jelita.
Trzy dni przed kolonoskopią należy przejść na dietę płynną.
Na dzień przed badaniem należy zażyć specjalny lek przeczyszczający. Po zażyciu środka zaleca się picie dużej ilości płynów, około 3 litrów na dobę.
W dniu badania należy powstrzymać się od jedzenia. Dozwolone jest picie niegazowanej wody. Przed badaniem dokładnie umyć okolicę odbytu i krocza.

Badanie

Badanie endoskopowe polega na wprowadzeniu specjalnego wziernika endoskopu do jelita grubego poprzez odbytnicę. Giętki instrument zwany kolonoskopem, długości od 130 do 200 cm. Tory wizyjne znajdujące się we wzierniku pozwalają na przedstawienie obrazu z wnętrza przewodu pokarmowego. Podczas badania mogą zostać usunięte polipy. Zabieg jest niebolesny i bezpośrednio po jego przeprowadzeniu można wrócić do codziennych aktywności. Kolonoskopię wykonuje się w znieczuleniu miejscowym lub w znieczuleniu ogólnym (sedacji)

Po badaniu

Jeżeli badanie odbywa się w znieczuleniu, pacjent pozostaje pod obserwacją zwykle przez 1-2 godziny. W rzadkich przypadkach może zaistnieć konieczność dłuższej obserwacji. Przez 12 godzin po zabiegu nie wolno prowadzić pojazdów mechanicznych i spożywać alkoholu. Po badaniu można odczuwać wzdęcia i skurcze powodowane przez powietrze wprowadzone do jelita podczas badania.

Chcesz umówić się na zabieg kolonoskopii? Zadzwoń pod numer 691 476 095.

Oferta zabiegowa endoskopii

Gastroskopia Katowice