Szczelina odbytu

Szczelina odbytu Katowice - Klinika chirurgii Mazan

Szczelina odbytu to długie, wąskie, podłużne, płytkie pękniecie błony śluzowej – anodermy, czyli skóry znajdującej się w kanale odbytu. Rozróżniamy dwie postacie kliniczne szczeliny odbytu: ostrą i przewlekłą. Ostra postać zaczyna się nagle, silnym bólem, krwawieniem i pieczeniem, najczęściej podczas wypróżnienia. Dyskomfort trwa przez kilka godzin, a objawy się powtarzają. Szczelina o postaci ostrej przechodzi w szczelinę przewlekłą, w wyniku nieleczenia lub nieskutecznego leczenia. W postaci przewlekłej stosuję się głównie leczenie operacyjne.

Szczelina odbytu – przyczyny

• uszkodzenie mechaniczne np. przez zaparcia
  • zwiększone napięcie mięśni zwieraczy odbytu
  • niedokrwienie błony śluzowej kanału odbytu
  • infekcja gruczołów odbytowych
  • stany zapalne skóry brzegu odbytu

Kiedy udać się do specjalisty?

Nawet najmniejsze krwawienie powinno skłonić nas do wizyty u specjalisty, nie leczona choroba może prowadzić do poważnych schorzeń jak np. choroby jelita grubego, odbytnicy i odbytu a nawet do nowotworów.

Przebieg konsultacji

Podczas konsultacji lekarskiej, proktolog przeprowadzi z pacjentem wywiad, wykona badanie ogólne, oraz badanie odbytu. W razie konieczności zleci dodatkowe badania. Wymienione badania nie wymagają specjalnego przygotowania, trwają chwilkę, pacjent może odczuwać pewien dyskomfort, ale nie ból. Po dokonaniu badania i zebraniu potrzebnych informacji lekarz może zaproponować leczenie zachowawcze lub operacyjne.

Umów się na konsultację w Klinice Chirurgii Mazan w Katowicach
Zadzwoń pod numer 691 476 095.

Leczenie zachowawcze

• Dieta
    Należy przejść na dietę bogatą w błonnik oraz pić min 2 litry wody dziennie. Działanie takie ma zapobiec powstawaniu zaparć.
  • Styl życia
    Lekarz może zalecić rzucenie palenia, ćwiczenia fizyczne, ograniczenie alkoholu, zmniejszenie wagi ciała.
  • Zalecenia higieniczne
    Noszenie odpowiedniej bielizny, dbanie o higienę intymną, proktolog przedstawi szczegółowe postępowanie w warunkach domowych.
  • Nasiadówki
    Inaczej tzw. kąpiele ziołowe.
  • Leki
    Wszystkie wyroby medyczne powinny zostać zlecone przez lekarza, ponieważ niektóre preparaty mogą być szkodliwe, a nawet zaostrzyć przebieg choroby.

Leczenie operacyjne

Zabieg polega na tzw. bocznym, częściowym przecięciu mięśnia zwieracza i łyżeczkowaniu szczeliny, w niektórych przypadkach następuję wycięcie wartownika (guzek skóry). Leczenie operacyjne jest bardzo skuteczne, prowadzi w krótkim czasie do wyleczenia przewlekłej szczeliny odbytu. Zabieg odbywa się przy asyście lekarza anestezjologa, który wraz z pacjentem ustala metodę znieczulenia. Bezpośrednio po zabiegu mogą wystąpić ból i krwawienie z okolicy operowanej. Pacjent opuszcza Klinikę po jednej dobie, z zaleceniami pooperacyjnymi, a w wyznaczonym terminie zjawia się na wizyty kontrolne.

Chcesz wyleczyć szczelinę odbytu w Klinice Chirurgii Mazan
Zadzwoń pod numer 691 476 095.