Przetoka odbytu

Przetoka odbytu Katowice - Klinika chirurgii Mazan

Przetoka odbytu to choroba zapalna, wytwarzająca wąski kanał, który łączy światło odbytnicy ze skórą okolicy odbytu, przebiega zwykle w miejscu, gdzie był ropień okołoodbytniczy. Kanał przetoki, przechodzi przez mięśnie zwieracza na różnej wysokości i dlatego przetoka prawie zawsze osłabia zwieracze. Kanał przetoki przebiega najczęściej w miejscu, gdzie był ropień i z tego powodu często otwór zewnętrzny znajduje się w bliźnie po nacięciu ropnia. Nawet 50% ropni prowadzi do wystąpienia przetoki.

Przetoka odbytu – przyczyny

• infekcja bakteryjna gruczołów
  • choroba Leśniowskiego-Crohna
  • wrzodziejące zapalenie jelita grubego
  • ciało obce
  • powikłanie po operacji przeprowadzonej w okolicy odbytu
  • uraz okolicy odbytu

Obraz kliniczny

Rozróżniamy dwie postacie kliniczne przetoki fazę ostrą, czyli ropień odbytu i przetokę przewlekłą. Ropień okołoodbytowy powstaje z zainfekowanego gruczołu, rozwija się w przestrzeni pomiędzy zwieraczem wewnętrznym i zewnętrznym odbytu, dochodząc do skóry okolicy odbytu. Charakteryzuje się intensywnym, stałym bólem, zaś z chwilą jego samoistnego przebicia dochodzi do powstania przetoki.

Przetoka odbytu – objawy

• wyciek ropny z niewielkiego otworu okolicy odbytu lub z kanału odbytu
  • uczucie wilgoci na skórze przy odbycie
  • świąd, pieczenie
  • nawracające ropnie w okolicy odbytu
  • ból nie jest objawem wiodącym w przetoce odbytu, chyba że otwór zewnętrzny przetoki ulegnie zatkaniu, treść ropna nie wydostanie się na zewnątrz i powstanie ropień odbytu
  • gorsze trzymanie gazów i stolca

Konsultacja lekarska

Podczas konsultacji lekarskiej, proktolog przeprowadzi z pacjentem wywiad, wykona badanie ogólne, oraz badanie odbytu. W razie konieczności zleci dodatkowe badania. Wymienione badania nie wymagają specjalnego przygotowania, trwają chwilkę, pacjent może odczuwać pewien dyskomfort, ale nie ból. Po dokonaniu badania i zebraniu potrzebnych informacji lekarz może zaproponować leczenie operacyjne. W przypadku wystąpienia przetok nie ma leczenia zachowawczego.

Umów się na konsultację w Klinice Chirurgii Mazan
Zadzwoń pod numer 691 476 095.

Leczenie ropni

Ropień wymaga drenowania, drenaż może nastąpić już podczas wizyty w gabinecie. Lekarz zleca leczenie farmakologiczne.

Leczenie przetok

Operacje przetok nie należą do łatwych, a leczenie wymaga kliku wizyt u specjalisty. Podstawowym celem jest jej wyleczenie bez upośledzenia funkcji trzymania stolca. Część lub cała rana po wycięciu przetoki pozostaje nie zszyta przez chirurga. Rana może goić się do 3 tygodni, lecz nie jest to uciążliwe dla pacjenta. Rekonwalescencja przebiega pod ścisłą kontrolą lekarza. Zabieg odbywa się przy asyście lekarza anestezjologa, który wraz z pacjentem ustala metodę znieczulenia. Bezpośrednio po zabiegu mogą wystąpić ból i krwawienie z okolicy operowanej. Pacjent opuszcza Klinikę po jednej dobie, z zaleceniami pooperacyjnymi, a w wyznaczonym terminie zjawia się na wizyty kontrolne.