Rejestracja

Leczenie nadpotliwości

Leczenie nadpotliwości Katowice - Klinika chirurgii Mazan

Pocenie się części naszego ciała to naturalna reakcja fizjologiczna organizmu, która pozwala usunąć z niego uboczne produkty przemian metabolicznych oraz toksyny. Pełni również funkcję termoregulacyjną. W procesie pocenia, ciało w sposób naturalny ochładza się podczas wzmożonego wysiłku fizycznego lub w czasie występujących upałów. Nadpotliwość ciała, do której zaliczamy nadmierne pocenie twarzy, głowy, pach czy też stóp to choroba, którą należy leczyć.

Obszar

Zabieg ostrzyknięcia toksyną botulinową, możemy zastosować w przypadku nadmiernego pocenia się dłoni , pach oraz stóp.

Bezwzlgędne:

• zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego (miastenia gravis, zespół Lamberta Eatona)
  • nadwrażliwość na składniki preparatu (albuminy ludzkie)
  • stosowanie następujących leków lub okres do 1 tygodnia od ich odstawienia: aminoglikozydy (streptomycyna itd.), aminochinolony (chlorochina, hydroksychlorochina), D-penicylina, cyklosporyna, tubokuraryna, pankuronium, galamina, sukcynylocholina, linkomycyna, tetracyklina, polimyksyna
  • miejscowe infekcje skóry
  • ciąża, okres laktacji

Względne:

• zaburzenia krzepnięcia
  • stosowanie leków antykoagulacyjnych (np. aspiryna)

Zabieg

Zabieg ten polega na płytkim, śródskórnym podaniu małej ilości toksyny botulinowej do każdego kwadratu obszaru ostrzykiwanego. Wstrzyknięty preparat powoduje blokadę działania nerwów zaopatrujących gruczoły wydzielania zewnętrznego, co zapobiega wydzielaniu przez nie potu.

Znieczulenie

Dla większości ludzi zabieg jest minimalnie bolesny, natomiast dla osób wrażliwych istnieje możliwość miejscowego znieczulenia miejsca poddawanego zabiegowi.

Po zabiegu

Zabieg trwa od kilku do kilkunastu minut i można po nim wrócić do wykonywania codziennych zajęć. Blokada zakończeń nerwowych utrzymuje się przez 6-12 miesięcy, a następnie dochodzi do powstania nowych, które zastępują te wcześniej zablokowane. Sam efekt widoczny jest po kilku/kilkunastu dniach, utrzymuje się nawet przez kilka miesięcy a następnie wymaga powtórzenia.

Działania niepożądane

Czasami, do kilku godzin może utrzymywać się bolesność w miejscu wykonywanej iniekcji.

Przy leczeniu nadpotliwości pach nie zaobserwowano żadnych powikłań, poza mogącym się pojawić lekkim świądem występującym w okolicy pach i mijającym po 1-2tygodniach bez wdrażania leczenia. Zaobserwowano jedynie występujące sporadycznie wyrównawcze pocenie innych okolic, ustępujące po kilku tygodniach.

Przy leczeniu nadpotliwości dłoni w kilka dni po zabiegu zaobserwowano przejściowe osłabienie siły mięśniowej, polegające na niemożności odwiedzenia, zwłaszcza piątego palca, rzadziej kciuka i wykonania samego uścisku dłoni – objaw ten jednak zupełnie nie przeszkadza w wykonywaniu codziennych czynności.

Istnieje bardzo niewielkie ryzyko wystąpienia objawów „grypopodobnych” takich jak zmęczenie, niewielkie wzrost temperatury ciała czy też bóle mięśniowe – które ustępują w ciągu kilku dni.