Rejestracja

Tarczyca

Chirurgia tarczycy Katowice - Klinika chirurgii Mazan

Tarczyca jest to jeden z największych gruczołów w organizmie ludzkim, odpowiedzialny za produkcje hormonów regulujących czynności metaboliczne oraz regulację ilości jonów wapnia we krwi. Gdy dochodzi do zaburzeń pracy tarczycy mamy do czynienia z nadczynnością lub niedoczynnością, narząd tarczycy może się również powiększyć, wtedy mamy do czynienia z wolem.

Metody leczenia

Leczenie operacyjne jest wskazane w przypadku, rozpoznania lub podejrzenia raka tarczycy, wola guzkowego, nieskutecznego leczenia zachowawczego, zapalenia tarczycy, niezależnie od rodzaju choroby tarczycy w przypadku wola uciskającego na narządy szyi i/lub śródpiersia.

Nadczynność tarczycy – objawy

• stale przyspieszona czynność serca
  • uczucie gorąca
  • chudnięcie
  • nadmierne pocenie się
  • drżenie mięśni

Niedoczynność tarczycy – objawy

• uczucie senności i zmęczenia
  • spowolnienie ruchowe i umysłowe
  • wzrost masy ciała
  • sucha, łuszcząca się skóra
  • obniżenie temperatury ciała
  • wypadanie włosów

Wole – objawy

• guz na przedniej stronie szyi często niewidoczny jedynie wyczuwany dotykiem
  • duszność spowodowana rozrostem wola

Konsultacja lekarska

Pacjent na pierwszą konsultację powinien zabrać ze sobą badania z krwi TSH, FT3, FT4, anty TPO (nie starsze niż 30 dni) podczas konsultacji lekarz dokonuję badania obrazowego USG. W niektórych przypadkach lekarz może zalecić wykonanie biopsji tarczycy. Po przeprowadzeniu diagnostyki lekarz proponuję metodę leczenia farmakologicznego lub operacyjnego.

Zabieg usunięcia tarczycy

Zabieg usunięcia tarczycy przeprowadza się w asyście lekarza anestezjologa, pacjent pozostaję w Klinice dwie doby. O szczegółach wykonania zabiegu jak i o znieczuleniu decyduję lekarz wykonujący operacje podczas konsultacji z pacjentem. Rezygnacja z leczenia operacyjnego może prowadzić do powiększania się wola, a w konsekwencji do ucisku na sąsiadujące z tarczycą narządy szyi lub śródpiersia (np. tchawica, przełyk, żyła główna). Może dojść do zwiększonego wydzielania hormonów tarczycy – nadczynności, z groźnymi jej następstwami dla całego organizmu. Zwiększa się również ryzyko pojawienia się zmian nowotworowych.

Po operacji

Po operacji pacjent może odczuwać dolegliwości bólowe okolicy operowanej, konieczne jest stałe przyjmowanie przez pacjenta leków-hormonów tarczycy. Operacja tarczycy to zabieg, który niesie ze sobą ryzyko wystąpienia różnego rodzaju dysfunkcji fałdów głosowych, a nawet może prowadzić do utraty głosu. Podczas interwencji chirurgicznej istnieje możliwość uszkodzenia nerwów krtaniowych, co może wymagać długotrwałej i żmudnej rehabilitacji, która mimo wszystko nie gwarantuje pełnego powrotu do zdrowia.

Nowoczesny neuromonitoring

W Klinice chirurgii Mazan zabiegi tarczycy wykonywane są z użyciem śródoperacyjnego neuromonitoringu czyli elektronicznego monitorowania nerwów krtaniowych wstecznych w celu zminimalizowania ryzyka uszkodzeń strun głosowych. Dzięki temu jesteśmy w stanie uniknąć wielu poważnych powikłań i znacznie zminimalizować ryzyko wystąpienia komplikacji podczas zabiegu.