To jak się na co dzień odżywiamy, ma ogromny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Często pochopnie sięgamy po popularne i modne diety, nie zastanawiając się nad ich wpływem na nasz organizm. Sposób odżywiania to sprawia bardzo indywidualna i powinien być dopasowany do stanu naszego zdrowia. Nawet krótkotrwała drastyczna dieta wpływa ujemnie na równowagę w ciele, dlatego dziś przyjrzymy się najczęściej stosowanym strategiom dietetycznym, które szczególnie zagrażają naszemu zdrowiu.

  1. Dieta beztłuszczowa

Całkowita eliminacja tłuszczu z diety jest bardzo niebezpieczną praktyką. Owszem są diety niskotłuszczowe, zalecające drastyczne ograniczenie tłuszczy, stosowane są one jednak w przypadku konkretnych schorzeń i nie eliminując tłuszczu całkowicie.

Dlaczego tłuszcze są tak ważne w naszej diecie?

– są ważnym źródłem energii

– odpowiednio dobrane dostarczają niezbędnych nam, nienasyconych kwasów tłuszczowych

– uczestniczą we wchłanianiu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E i K)

– są niezbędne w procesie produkcji hormonów

To tylko część ważnych funkcji, jakie tłuszcze pełnią w ludzkim organizmie. Całkowite wykluczenie ich z diety nie może więc pozostać bez konsekwencji dla naszego zdrowia.

 

  1. Monodiety (sokowa, kapuściana, grejpfrutowa, warzywno-owocowa)

Są to diety, które zakładają dominację w jadłospisie jednego produktu lub grupy produktów. Najczęściej są to diety niskoenergetyczne, które nie realizują nawet podstawowego zapotrzebowania na energię. Ponadto z założenia, nakazują wykluczyć z jadłospisu całe grupy produktów, ograniczając tym samym dostęp do niezbędnych składników odżywczych, witamin oraz mikroelementów.  Niebezpieczeństwo tego rodzaju diet, tkwi właśnie w niedoborach, które istotnie zaburzają funkcjonowanie organizmu.

 

  1. Głodówka

Niezwykle modna w ostatnich latach, może przybierać różne formy, jednak istotą tej strategii dietetycznej jest czasowa całkowita rezygnacja z przyjmowania pokarmu. Jako główny walor, przypisuje się jej właściwości oczyszczające organizm, co nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości. Podczas głodówki organizm nie otrzymuje ani paliwa, ani też składników regulujących. Jest to stan na tyle drastyczny, że natychmiast zachodzą zmiany w metabolizmie i funkcjonowaniu całego organizmu. Głodówki są więc praktykami szczególnie niebezpiecznymi.

 

  1. Dieta wysokobiałkowa

W tego rodzaju dietach produkty obfitujące w białko, zdecydowanie dominują w jadłospisie. Oczywiście sprawiają one, że mamy większe poczucie sytości, jednak szkody jakie taka dieta może wyrządzić, są naprawdę spore. Zbyt duża ilość białka dodatkowo obciąża nerki i wątrobę, co może być niebezpieczne dla zdrowia. Dieta bogatobiałkowa jest postępowaniem dietetycznym zarezerwowanym dla osób z chorobą nowotworową, przy ciężkich oparzeniach, czy osób wyniszczonych i powinna być ona wdrażana  wyłącznie po konsultacji ze specjalistą, przy wyraźnych jego wskazaniach do jej stosowania.