Zabiegi operacyjne to duża ingerencja w ludzkie ciało. Po każdym z nich musi nastąpić zagojenie się ran, a organizm musi powrócić do pełnej równowagi. Oczywiście każdy zabieg jest inny. Są proste zabiegi, po których rekonwalescencja trwa naprawdę krótko, są też takie po których potrzeba więcej czasu, by mówiąc kolokwialnie, dojść do siebie.

Oczywiście nie musimy biernie przyglądać się temu, jak nasze ciało stara się powrócić do normalnego funkcjonowania. Możemy starać się mu w tym pomóc, a jednym z ważniejszych elementów dbałości o organizm po operacji jest oczywiście odpowiednia dieta.

Wiadomo, że nie po każdym zabiegu będzie ona taka sama, gdyż np. zabiegi chirurgiczne przewodu pokarmowego, będą na pacjencie wymuszały zupełnie inne postępowanie dietetyczne, aniżeli np. operacja plastyczna biustu. Jednak można wyodrębnić pewne wspólne punkty dla większości zabiegów, które pozwolą szybciej powrócić do formy.

Optymalna dla rekonwalescentów jest dieta łatwostrawna, która nie obciąża dodatkowo organizmu wzmożonym procesem trawienia. Warto również zadbać o to, by dostarczać sobie odpowiednią ilość pełnowartościowego białka, które jest materiałem budulcowym dla tkanek.  Z kolei odpowiednia podaż witamin i mikroelementów zapewni między innymi pożądany poziom odporności oraz prawidłowość przemian metabolicznych w naszych komórkach.

Jeśli operację planujemy z wyprzedzeniem, mamy także szansę przygotować swoje ciało do niej, stosując powyższe zalecenia już na dwa tygodnie przed zabiegiem.

W diecie łatwo strawnej zaleca się przede wszystkim unikanie ciężko strawnych pokarmów i napojów, ale również rezygnację z technik przygotowywania potraw, które wpływają na późniejszą ich strawność.

Powinniśmy unikać między innymi mocnej kawy i herbaty, alkoholu, pełnoziarnistego i żytniego pieczywa, tłustych wędlin i serów, zup i sosów na wywarach mięsnych, nasion roślin strączkowych, warzyw kapustnych, ogórków, rzodkiewek, kalarepy, gruszek, czereśni, daktyli, orzechów, ostrych przypraw, jaj gotowanych na twardo, tłustych mięs i ryb oraz wszystkich potraw smażonych na tłuszczu.

Zalecane są natomiast takie produkty jak: niskotłuszczowy nabiał, pszennej pieczywo, masło, chude drobiowe wędliny, wywary warzywne, ryż, gotowane ziemniaki, drobne makarony, chude gatunki mięs i ryb, podawane na surowo oleje roślinne, pomidory bez skóry, marchew, dynia, pietruszka, seler, owoce jagodowe, winogrona bez pestek, brzoskwinie, morele, banany, pieczone jabłka, natka pietruszki, rzeżucha, majeranek i koperek. Optymalnie jeść potrawy gotowane tradycyjnie bądź na parze, ewentualnie duszone (bez obsmażania) lub pieczone.