Anestezjologia

Anestezjolog jest lekarzem specjalistą wykonującym znieczulenia do operacji. W czasie znieczulenia dba o bezbolesność, bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie  organizmu podczas zabiegu operacyjnego i bezpośrednio po jego zakończeniu.

Anestezjolog rozmawia z pacjentem przed operacją, pytając między innymi o przebyte wcześniejsze operacje, stosowane leki, jak również przebyte choroby i ewentualne obecne dolegliwości. Prosimy o pełne i rzetelne odpowiedzi na zadawane pytania.

Po zebranym wywiadzie i badaniu może zostać zaproponowane znieczulenie ogólne, zwane dawniej niewłaściwie narkozą. Polega ono na zastosowaniu silnie działających leków przeciwbólowych oraz środków farmakologicznych powodujących głęboki sen. Pewne zabiegi można przeprowadzić w znieczuleniu obejmującym tylko określoną część ciała. Jest to tak zwane znieczulenie przewodowe. Takie znieczulenie tylko w niewielkim stopniu obciąża organizm. Wbrew obawom niektórych pacjentów znieczulenie przewodowe wykonywane w okolicy kręgosłupa lędźwiowego jest z reguły bezpieczniejsze od znieczulenia ogólnego, bardzo rzadko powoduje powikłania neurologiczne. Najczęściej w postaci tzw. zespołu popunkcyjnego (bóle głowy). W czasie takiego znieczulenia podaje się pacjentowi dodatkowo środki uspokajające powodujące „błogostan” aby znieść uczucie stresu i podenerwowania.

Przed planowaną operacją dostaną Państwo premedykację, to jest środek farmakologiczny o działaniu uspokajającym i lekko nasennym. Niezależnie od rodzaju znieczulenia anestezjolog w czasie operacji nadzoruje pracę serca, płuc i inne czynności organizmu. Ponadto anestezjolog troszczy się po wybudzeniu ze znieczulenia o zniesienie bólu pooperacyjnego.

W dniu operacji należy zdjąć wszystkie ozdoby, zegarek, zmyć lakier z paznokci, usunąć makijaż, opróżnić pęcherz moczowy, oraz wyjąć protezy zębowe, jeżeli takowe są. Wstrzymać się od przyjmowania posiłków i napojów przynajmniej na sześć godzin przed planowanym zabiegiem operacyjnym.

Po zakończeniu zabiegu operacyjnego i znieczulenia, do czasu pełnego powrotu wszystkich funkcji życiowych, pozostają Państwo pod opieką lekarza anestezjologa i pielęgniarki anestezjologicznej. W razie silnego bólu pooperacyjnego proszę ten fakt zgłosić pielęgniarce czy lekarzowi, niezwłocznie otrzymają Państwo leki przeciwbólowe. Po znieczuleniu regionalnym w okolicy kręgosłupa lędźwiowego należy bezwzględnie pozostawać w pozycji leżącej i nie podnosić głowy z poduszki przez okres, minimum 12 godzin. Nie zastosowanie się do tego zalecenia może spowodować uporczywe bóle głowy.

W obecnej anestezjologii lekarz anestezjolog dysponuje najnowocześniejszym sprzętem medycznym (anestezjologicznym) i równie nowoczesnymi, na ogół bezpiecznymi lekami używanymi podczas znieczulenia.

Więcej informacji

Serwis może używać plików „cookies”, kiedy użytkownik odwiedza stronę www. Pliki „cookies”, które mogą zostać użyte w witrynach i stronach internetowych są kojarzone wyłącznie z przeglądarką konkretnego komputera (użytkownik anonimowy), bez podawania imienia lub nazwiska użytkownika. Są to informacje zapisywane przez serwer na komputerze użytkownika, które serwer może odczytać przy każdorazowym połączeniu się z komputera użytkownika. Pliki „cookies” dostarczają danych statystycznych o ruchu użytkowników i korzystaniu przez nich z poszczególnych stron serwisów. Pliki „cookies” używane są także w celu monitorowania ruchu użytkowników pomiędzy serwisem, a innymi, współpracującymi serwisami internetowymi. Użytkownik może w każdym czasie wybrać sposób obsługi plików „cookies” w strefie internetowej poprzez zastąpienie automatycznej obsługi plików „cookie” na obsługę indywidualną (ustawienia użytkownika). Szczegółowych informacji w tym zakresie udzielają dostarczyciele programów do obsługi strefy internetowej (przeglądarek), zazwyczaj w zakładce „opcje internetowe” lub podobnej. Jednakże wyłączenie przez użytkownika w swojej przeglądarce opcji akceptowania plików „cookies”, (zablokowanie, monitowanie) może spowodować utrudnienia czy wręcz uniemożliwić korzystanie z niektórych usług serwisu. Jednocześnie serwis nie ponosi żadnej odpowiedzialności za stosowanie lub obsługę plików „cookies” na innych stronach internetowych dostępnych dla użytkowników dzięki linkom umieszczonym na stronach serwisu.