Korekcyjna plastyka powiek

Zabieg ma na celu usunięcie nadmiaru skóry powiek górnych, dolnych lub obu oraz tzw. worków nad i pod oczami, (przepuklina tłuszczyku okołogałkowego) a także ewentualnych zmarszczek wokół oczu. Zabieg niejednokrotnie ma charakter funkcjonalny, ponieważ nadmiar skóry na opadającej powiece może ograniczać pole widzenia. Korekcja powiek może więc mieć charakter estetyczny oraz zdrowotny. Rezultatem korekcji powiek jest napięta i wygładzona skóra wokół oczu, co pozwala znacznie odmłodzić wygląd twarzy i spojrzenia.

Przed zabiegiem

Warunkiem koniecznym do przeprowadzenia zabiegu jest dobry ogólny stan zdrowia, prawidłowe wyniki podstawowych badań laboratoryjnych: badanie czasu krwawienia, poziom glukozy, morfologia, wskaźniki krzepnięcia APTT i INR, kreatynina. Przeciwwskazaniem do zabiegu jest występowanie nawet jednego z wymienionych schorzeń: niedokrwistość, skazy naczyniowe, nieuregulowane nadciśnienie, ropne zapalenie zatok, nieuregulowana cukrzyca, ciąża.

Przebieg zabiegu

W przypadku korekcji powiek górnych zabieg polega na wycięciu nadmiaru skóry powieki w kształcie osełki. Cięcie prowadzi się w fałdzie nadtarczkowym oraz powyżej tej linii. Ilość wyciętej skóry planuje się przy zamkniętych powiekach. Ranę zamyka się delikatnymi szwami. W korekcji powiek dolnych cięcia wykonuje się poniżej linii rzęs. Odpreparowuje się zwiotczałą skórę, wycina jej nadmiar przy otwartych oczach, następnie zszywa skórę cienkimi szwami.  Przy tzw. workach pod oczami lub na powiekach górnych w okolicy wewnętrznych kątów czyli przepuklinie tłuszczyku okołogałkowego konieczna jest jego redukcja. W przypadkach znacznego zwiotczenia brzegu powieki dolnej lub jej wywijania, konieczne jest klinowe wycięcie brzegu rzęskowego, skracając i napinając brzeg powieki dolnej.  Procedura wykonywana jest w znieczuleniu miejscowym. Zabieg korekcji powiek górnych trwa około 30-45 minut, zabieg korekcji powiek dolnych trwa od około 60 minut do 2 godzin.

Przebieg pooperacyjny

Naturalnymi konsekwencjami są obrzęki, krwiaki oraz niewielka bolesność. Czasami, w pierwszych godzinach po zabiegu również zdarza się niewielkie krwawienie z brzegów ran. Dzieje się tak dlatego, ponieważ w przypadku tego zabiegu nie zakłada się opatrunków po operacji.

Absencja po zabiegu wynosi zwykle 7 dni. Po zabiegu zaleca się stosowanie wilgotnych, zimnych okładów z kwasu bornego. W ciągu pierwszych dni powieki mogą być obrzękniete, dolna powieka i zewnętrzny kąt oka mogą nie całkowicie przylegać do gałki ocznej. Objawy te ustępują zwykle w ciągu kilku kolejnych dni po zmniejszeniu się obrzęku tkanek. Ulgę mogą przynieść zimne okłady z Borasolu Szwy usuwa się po 5 do 7 dniach. Normalny wygląd uzyskuje się po około 10 dniach, całkowite gojenie trwa około miesiąca. Ostateczny efekt zabiegu należy oceniać właśnie po tym czasie. Czasami proces gojenia, ustępowania obrzęku i zblednięcie blizn przebiega znacznie dłużej i niesymetrycznie.

Możliwe powikłania

W literaturze medycznej odnotowano, że powikłania i złe wyniki zdarzają się niezwykle rzadko, czasami jednak mogą się pojawiać. Najczęściej opisywane to: niedomykalność powieki górnej – przy powstaniu blizny przykurczającej, wywinięcie powieki dolnej – przy wycięciu nadmiaru skóry, powstaniu blizny przykurczającej lub nie wycięciu klina przy dużym zwiotczeniu brzegu rzęskowego.

ZAPYTAJ O ZABIEG

Rekonstrukcje powiek

Zabiegi rekonstrukcji w obrębie powiek wykonuje się z powodów ubytków części lub całości powieki. Sytuacje takie są następstwem wad wrodzonych, wypadków lub wycięcia nowotworów. Zabiegi najczęściej wykonuje się w znieczuleniu miejscowym i mają na celu odtworzenie aparatu ochronnego oka w możliwie najbardziej funkcjonalnej i estetycznej formie.

Przebieg zabiegu

Raki najczęściej umiejscawiają się w okolicy wewnętrznego kąta oka oraz na powiece dolnej. Znacznie rzadziej dotyczą powieki górnej. Po doszczętnym wycięciu zmiany nowotworowej z marginesem zdrowych tkanek, ubytek rekonstruuje się, w zależności od głębokości, rozległości oraz umiejscowienia, wolnym przeszczepem skóry o podobnym zabarwieniu ( z powieki górnej, zza małżowiny usznej) lub płatem skórnym, skórno-tłuszczowym lub skórno-mięśniowym. Najczęściej są to płaty z najbliższego sąsiedztwa, przemieszczane z użyciem specjalistycznej techniki. W większych ubytkach tkanek konieczne jest użycie płatów z dalszych okolic, na szypułach naczyniowych. Czasami stosuje się płaty z górnej powieki na dolną z czasowym ich zszyciem. Zabiegi, w zależności od rozległości i umiejscowienia, trwają od 30 minut do 2 godzin. Po zabiegu zakładany jest opatrunek uciskowy.

Przebieg pooperacyjny

Naturalnymi konsekwencjami zabiegu są: obrzęk, krwawienie, niewielki ból, łzawienie, krwiaki. Objawy te ustępują po kilku dniach. Opatrunki zmieniane są co kilka dni w ambulatorium. Absencja trwa do 2 tygodni.

Możliwe powikłania

Po zabiegach rekonstrukcyjnych możliwe jest powstanie krwiaka, zropienie rany, martwica brzegu rany. Sytuacje takie zdarzają się z powodu zainfekowanych owrzodzeń nowotworowych, zaburzeń krzepliwości spowodowanych zażywaniem przez starszych pacjentów leków zmniejszających krzepliwość, nieprzestrzeganie zaleceń lekarskich.

W przypadku rekonstrukcji po urazach i wadach wrodzonych, odsetek powikłań jest znacznie mniejszy.

ZAPYTAJ O ZABIEG