Małoinwazyjne metody realizacji zabiegów ortopedycznych

Małoinwazyjne metody realizacji zabiegów ortopedycznych - Klinika Chirurgii Mazan - Katowice

Zabiegi ortopedyczne nie musza być bardzo inwazyjne i na długi czas wykluczać nas z aktywności. Współczesna chirurgia ortopedyczna dysponuje bowiem metodami małoinwazyjnymi, po których rzadziej zdarzają się powikłania i krótszy jest czas rekonwalescencji.

Artroskopia

Jedną z popularniejszych małoinwazyjnych metod realizacji zabiegów ortopedycznych jest artroskopia. Ogromną zaletą tego rodzaju zabiegów jest fakt, iż podczas ich trwania lekarz może wnikliwie obejrzeć miejsca niedostępne podczas tradycyjnej operacji. Jest to zabieg, w którym wykonuje się jedynie małe nacięcia, zatem proces gojenia się ran pooperacyjnych z zasady jest skrócony.

Terapia i diagnostyka

Artroskopia to nie tylko metoda terapeutyczna, ale przede wszystkim diagnostyczna, dlatego też tak szeroko i chętnie jest stosowana. Za pomocą artroskopu ocenie poddaje się stawy, a jeśli stwierdzone zostaną nieprawidłowości, można od razu wdrożyć leczenie operacyjne. Z pomocą artroskopii można oceniać i leczyć między innymi urazy w obrębie stawów, reumatoidalne zapalenie stawów, zmiany zwyrodnieniowe czy nowotwory w obrębie stawów.

Współcześnie stosuje się też małoinwazyjne metody leczenia operacyjnego dyskopatii odcinka lędźwiowego i szyjnego kręgosłupa, dzięki którym to okres rekonwalescencji jest znacznie skrócony, a ilość i częstotliwość powikłań wyraźnie zmniejszona. Można powiedzieć, że w kwestii zarówno minimalizacji powikłań, jak i skrócenia rekonwalescencji, zabiegi endoskopowe kręgosłupa zrewolucjonizowały chirurgię ortopedyczną w tym obszarze.

Niekiedy konieczna jest operacja

Większość schorzeń ortopedycznych nierozerwalnie łączy się z mniejszym lub większym bólem, a leczenie operacyjne jest nierzadko jedyną możliwością nie tylko na powrót do sprawności, ale również życie bez dręczącego bólu. Na szczęście współczesna chirurgia ortopedyczna jest dużo bezpieczniejsza niż kilkadziesiąt lat temu i pozwala w krótkim czasie wrócić chorym do sprawności, dając im tym samym możliwość znów w pełni cieszyć się życiem.