Tarczyca to umiejscowiony w obrębie szyi gruczoł wewnątrzwydzielniczy. W tarczycy szczególnie często dochodzi do powstania guzków, jednak nie wszystkie są groźne dla naszego zdrowia.  Jedynie 1-2% guzów tarczycy jest złośliwych.

Choć na złośliwy nowotwór tarczycy można zachorować w każdym wieku, to jednak najczęściej chorują osoby między 40, a 50 rokiem życia. Zdecydowanie częściej chorują kobiety, a ryzyko rośnie także wraz z liczbą przebytych przez kobietę ciąż. Kolejnym czynnikiem podwyższającym ryzyko, jest ekspozycja na promieniowanie jonizujące.

Rak tarczycy może przebiegać bez żadnych objawów. Wykrycie bezobjawowej postaci raka tarczycy, zazwyczaj ma miejsce w wyniku biopsji, która zostaje zlecona po wykryciu guzków tarczycy w profilaktycznym badaniu USG tego gruczołu. Może również manifestować się w postaci wyczuwalnego,  twardego i nieruchomego guzka tarczycy, wraz z którym może pojawić się powiększenie szyjnych węzłów chłonnych. Gdy choroba jest już na bardziej zaawansowanym etapie, mogą pojawić się również objawy takie jak, dysfagia, uczucie duszności, czy chrypka.

rak tarczycyAby zdiagnozować raka tarczycy, konieczne jest wykonanie biopsji cienkoigłowej. Pomocne bywa również oznaczenie poziomu kalcytoniny we krwi.

Nowotwory tarczycy w większości przypadków leczy się operacyjnie. Resekcji podlega zajęty płat, bądź cała tarczyca, zależnie od stanu zaawansowania choroby.

Dodatkowo stosuje się leczenie jodem promieniotwórczym  oraz L-tyroksyną. Gdy mamy do czynienia ze zróżnicowanym rakiem tarczycy, dopełnia się leczenie jodem promieniotwórczym, by zniszczyć wszystkie ewentualne pozostałości.

W Klinice Chirurgii Mazan zajmujemy się także chirurgią onkologiczną, w tym również operacjami tarczycy. Wykonujemy następujące zabiegi:

– usunięcie płata tarczycy wraz z cieśnią

– radykalne usunięcie tarczycy

– radykalne usunięcie tarczycy wraz z układem chłonnym szyi.