Kontuzje sportowe – ortopedia dla mistrzów

Kontuzje sportowe – ortopedia dla mistrzów - Klinika Chirurgii Mazan - Katowice

Kto uprawa sport choćby amatorsko, wie że kontuzje nie należą do rzadkości. Ulegają im zarówno zawodowi sportowcy, jak i osoby uprawiające rekreacyjnie różne dyscypliny. Nie powinno to być jednak argumentem, przemawiającym za zaniechaniem aktywności fizycznej.

Przyczyny urazów

Przyczyn urazów w sporcie jest kilka. Przede wszystkim w grę wchodzą nadmierne przeciążenia podczas treningu, które wynikają najczęściej z nieprawidłowo wykonywanych ćwiczeń, doboru zbyt dużego obciążenia przy ćwiczeniach siłowych, czy nieodpowiedniej rozgrzewki. Często do kontuzji dochodzi również w sytuacji, kiedy zbyt wcześnie podejmiemy intensywną aktywność fizyczną po wcześniejszym urazie. Jest jeszcze szereg innych przyczyn, jak np. nieodpowiednio dobrany sprzęt sportowy, czy niekorzystne warunki atmosferyczne.

Jednoznacznie można więc stwierdzić, że części urazów sportowych można by uniknąć. Jeśli już jednak staną się naszym udziałem, ważne by wdrożyć odpowiednie leczenie, które pozwoli odzyskać utraconą sprawność i zdrowie.

Jakie są zatem urazy, najczęściej przytrafiające się podczas uprawiania sportu?

Oczywiście szalenie często dochodzi do stłuczeń, zwichnięć czy też skręceń. Zdarzają się także złamania. W tym miejscu warto podkreślić, że oprócz dużych urazów jak te wyżej wymienione, mamy równie często do czynienia z tzw. mikro-urazami, które są nie mniej groźne w skutkach.

Mikro-urazy są spowodowane przez cyklicznie powtarzające się przeciążenia, co w pierwszej kolejności prowadzi do stanu zapalnego przeciążonych tkanek. Regularnie powtarzające się w wyniku nadwyrężeń zapalenia, prowadzą w rezultacie do zmian zwyrodnieniowych i pełnego wachlarza objawów, które tym zmianom towarzyszą. Tutaj jako doskonałe przykłady chorób zwyrodnieniowych, wynikających z regularnych mikro-urazów, można wymienić łokieć golfisty lub tenisisty, czy kolano biegacza.

W Klinice Chirurgii Mazan zespół specjalistów z zakresu ortopedii zajmuje się realizacją kompleksowego leczenia różnego rodzaju urazów sportowych. Począwszy od zmian zwyrodnieniowych różnych stawów, aż po rekonstrukcję np. więzadeł stawu kolanowego. Podejmując leczenie, powinniśmy pamiętać o późniejszym rozsądnym tempie powrotu do aktywności, by wcześniejsze problemy nie powróciły.