Endoprotezoplastyka – ratunek dla mobilności

Endoprotezoplastyka – ratunek dla mobilności - Klinika Chirurgii Mazan - Katowice

Zwyrodnienie stawu biodrowego lub kolanowego może naprawdę dać się we znaki, a chroniczny ból związany z uszkodzeniami stawów, prowadzi w konsekwencji do znacznego lub całkowitego ograniczenia mobilności pacjenta. Proces degradacji stawów biodrowego i kolanowego to powolne, systematyczne i co najważniejsze nieodwracalne niszczenie chrząstki stawowej oraz innych struktur, z których zbudowany jest staw. Z czasem zakres ruchów zmniejsza się, a proces postępowania uszkodzeń stawu nabiera tempa.

Dolegliwości bólowe

Początkowo dolegliwości bólowe pojawiają się wyłącznie w ruchu, dlatego też zdarza się, że pacjenci zamiast wizyty u specjalisty, wybierają ograniczenie aktywności. Co nie rozwiązuje problemu, ponieważ proces niszczenia stawu przebiega w dalszym ciągu. Z czasem dolegliwości zaczynają pojawiać się również w pozycji leżącej, co jest sygnałem znacznego zaawansowania choroby zwyrodnieniowej stawu. Już pierwsze objawy powinny skłonić nas do wizyty u specjalisty i podjęcia kroków, mających na celu odciążenie stawu. Trzeba również stanowczo powiedzieć, że medycyna nie jest bezradna wobec tej choroby, ale współczesna technologia pozwala odzyskać sprawność, komfort i radość życia.

Ratunek dla mobilności

Ratunkiem dla mobilności osób z poważnie uszkodzonym stawem biodrowym czy kolanowym jest endoprotezoplastyka. Pozwala ona efektywnie przywrócić swobodę ruchów. Endoprotezoplastyka to nic innego, jak wszczepienie sztucznego stawu, w miejsce naszej uszkodzonej już struktury.

Wykonanie takiego zabiegu poprzedza obszerna diagnostyka, która umożliwia pełne zobrazowanie stanu stawu objętego procesem chorobowym oraz dobranie optymalnej metody leczenia.

Kluczowym do odzyskania sprawności etapem leczenia jest nie tylko sama operacja endoprotezoplastyki, ale przede wszystkim odpowiednia rehabilitacja, która ma miejsce już po wykonaniu zabiegu. O sukcesie leczenia operacyjnego decyduje więc w dużej mierze zdyscyplinowanie pacjenta i jego późniejsze zaangażowanie w proces rekonwalescencji.