Deformacje, zwyrodnienia i schorzenia stopy

Deformacje, zwyrodnienia i schorzenia stopy - Klinika Chirurgii Mazan - Katowice

Odpowiednio zbudowane stopy są podstawą narządu ruchu. Bez nich nie sposób przemieszczać się w wyprostowanej pozycji. Z powodu chorób lub zaniedbań stopy mogą jednak zostać w poważny sposób uszkodzone. Konsekwencją deformacji oraz innych schorzeń są ogromne problemy z prawidłowym poruszaniem się, a także nieraz silne dolegliwości bólowe.

Jakie deformacje najczęściej leczone są w klinikach ortopedycznych?

Rozchodzenie się kości śródstopia

Deformacja wynikająca ze zbyt słabych stawów skokowych, które obniżają swoją pozycję, a tym samym prowadzą do zmian anatomicznych w budowie stóp. Brak stosownego leczenia może doprowadzić do znacznie poważniejszych zmian.

Płaskostopie i koślawość wewnętrzna

Schorzenia będące następstwem zaniedbań w leczeniu rozchodzenia się kości śródstopia. Koślawość wewnętrzna powstaje w wyniku przesunięcia dolnego stawu skokowego do środka. Jeśli nie zostanie ona w porę zdiagnozowana, może dojść do płaskostopia. Medycyna zna dwa rodzaje płaskostopia: podłużne i poprzeczne. Jego objawami mogą być przykładowo: pieczenie, obrzęki, krwiaki, bóle, odciski lub kołyszący chód.

Hallux valgus czyli tzw. paluch koślawy

Deformacja palców stopy. Dotyka drugiego i trzeciego palca. Z powodu opadania główek trapione są one przez przykurcze. Schorzenie to nazywane jest palcem młotkowatym. Kiedy z kolei dochodzi do usztywnienia w stawie, wtedy mamy do czynienia z palcem krogulczym. W przypadku silnych deformacji tworzy się tzw. palec jeździecki, który nakłada się od góry na palec sąsiedni.

Przyczyny powstawania deformacji

Przyczyny determinujące powstawanie deformacji i zwyrodnień mogą być różnej natury. Częstym powodem jest nadwaga. Czynnikiem predestynującym jest z pewnością wrodzona wiotkość więzadeł stopy. Do deformacji może prowadzić praca zawodowa, która nadmiernie obciąża stopy, np. gdy pracownik musi przez długi czas pozostawać w pozycji stojącej na bardzo twardym podłożu. Fizyczne uszkodzenia stawów, mięśni bądź wiązadeł, także są czynnikiem, który w przyszłości może doprowadzić do deformacji.

Teraźniejsza ortopedia na szczęście potrafi korygować wymienione schorzenia na różnych etapach ich zaawansowania. Operacje ortopedyczne proponowane w naszej Klinice przywrócą Państwu pełną mobilność i zabezpieczą na przyszłość przed ponownymi dolegliwościami. Profesjonalna ortopedia to jedna z naszych mistrzowskich specjalizacji.