Operacja bariatryczna to poważna ingerencja chirurgiczna, zatem nie może odbyć się bez stosownego przygotowania. Ze względów bezpieczeństwa proces poprzedzający zabieg musi być realizowany bardzo skrupulatnie. Jakie badania czekają na pacjenta?

Najbardziej podstawową informacją jest BMI danej osoby. Za wskazanie do leczenia otyłości metodą chirurgiczną przyjmuje się BMI na poziomie wyższym niż 40 kg/m2, a w przypadku pacjentów, których BMI nie przekracza tej wartości, natomiast jest wyższe niż 35 kg/m2, decydujące jest istnienie przynajmniej jednej z wymienionych chorób: astma, bezdech senny, choroba niedokrwienna serca, choroba zwyrodnieniowa stawów, choroby tarczycy, cukrzyca, depresja, nadciśnienie tętnicze.

Same wskazania nie są wystarczające, ponieważ w procesie przygotowującym do operacji konieczne jest kompleksowe zbadanie stanu zdrowia organizmu pacjenta, przy wykorzystaniu stosownych badań laboratoryjnych i obrazowych oraz specjalistycznych konsultacji lekarskich.

badania bariatriaDo wykonania są zatem badania biochemiczne, takie jak: morfologia krwi, glukoza, kreatynina, jonogram, APTT (krzepliwość krwi), INR (krew), badanie moczu, oznaczenie grupy krwi, antygen HBs, przeciwciała HCV, bilirubina, aminotransferaza asparaginianowa, aminotransferaza alaninowa, fosfataza alkaliczna, fibrynogen, cholesterol całkowity, LDL, HDL, trójglicerydy, białko całkowite, poziom żelaza oraz profil hormonalny (TSH,fT4) i lipidowy we krwi.

Pozostałe badania, które należy wykonać to: EKG, RTG klatki piersiowej, gastroskopia, USG jamy brzusznej, USG Doppler naczyń kończyn dolnych, spirometria oraz EKG czyli tzw. „echo serca”.

Konieczna jest również konsultacja anestezjologiczna, psychologiczna oraz dietetyczna, a warunkowo również pulmonologiczna, laryngologiczna, kardiologiczna i ginekologiczna.

Szczególnie ważne jest odpowiednie przygotowanie się do konsultacji anestezjologicznej, podczas której będziemy pytani o aktualne oraz wcześniej przebyte choroby, wnikliwej analizie lekarza poddane zostaną również wyniki naszych badań i pozostałych konsultacji lekarskich. Chirurg bariatra zainteresuje się także dotychczasowymi sposobami, jakimi pacjent próbował redukować wagę ciała.